Ska Jag Köra Tubeless På Min Mountainbike - är Det Värt Det? Löst!

Du kanske har hört talas om vänner som använder slanglösa däck på sina MTB:er och undrat varför. Tja, frågan du bör ställa dig själv är, ska jag köra tubeless på min mountainbike också?

Slanglösa mountainbikes är ett utmärkt alternativ eftersom de erbjuder en betydande förbättring av åkkvaliteten. Du kommer att få bättre grepp, rullmotstånd, punkteringsmotstånd och stenkrypning.

Slanglösa däck är därför mer prisvärda än slangdäck på lång sikt.

Är Det Värt Att Gå Utan Slang På MTB. Vilka är Fördelarna?

Så, är det värt att åka tubeless på din mountainbike? Visst, det är värt alla ansträngningar.

Vi har redan nämnt några av fördelarna med att använda slanglösa däck men låt oss ta en djupare titt.

Några av de främsta fördelarna med slanglösa däck inkluderar:

1. Förmåga Att Köra På Lågt Tryck

Slanglösa däck erbjuder fördelen att köra på lågt tryck. Vägvibrationer kan överföras till cyklister genom högtryckskörning.

Lågt tryck gör dock att däcket absorberar de flesta vibrationerna, vilket ökar åkkomforten.

Om du kör på lågt tryck medan du använder slangdäcken, riskerar du att få många nypningar. Du behöver inte oroa dig för detta när du använder slanglösa däck.

2. Förbättrad Punkteringsmotstånd

En annan fördel med att gå utan slang är att du får bättre punkteringsmotstånd. Slanglösa däck minskar drastiskt chanserna att få punktering under din resa.

Med tubeless däck, är pinch-flats inte längre. Du behöver inte oroa dig för pinch-flats när du kör lågtryck eftersom det inte finns några innerslangar.

Däcket kommer också att ha relativt lågt tryck så det är flexibelt och tål vassa föremål. Däcket kommer att böjas för yttre tryck och får inte punktering.

3. De är Självtätande

Denna förmån är kopplad till den tidigare, men låt oss ta en närmare titt.

Slanglösa däck är utrustade med ett flytande tätningsmedel i deras inre hålrum. Slemmet fungerar som en självläkande hud inuti cykeldäcket.

Särskilt när små föremål sticker i däcket, bär den utströmmande luften tätningsmedlet när det forsar ut. Däckens väggar fångar gummipartiklarna och vätskan och tätar hålet omedelbart.

Som sådan kan du använda ett däck under lång tid utan att någonsin laga en enda punktering. Det är först senare vid byte av däck; du kommer att inse hur många tubeless lägenheter räddade dig.

Se till att byta tätningsmedel minst var tredje till var fjärde månad. Om den stannar över blir den torr och ineffektiv. Du kan få bättre resultat genom att använda NoTubes däcktätningsmedel , som är av hög kvalitet och lätt att använda. Den tål minusgrader så låga som -7 C.

Slemmet tätar inte om hålet är för stort. Om hålet är för stort kommer slemmet inte att täta. I det här fallet kan du antingen använda pluggen eller köpa ett nytt däck.

4. Mer Dragkraft

Eftersom du inte behöver pumpa upp slanglösa däck hårt, kommer de att ha ett bättre grepp på stigarna. Du måste ha maximalt grepp på marken när du åker terräng. Markkvaliteten förändras hela tiden.

Slanglösa däck med lågt tryck är bättre för dragkraft i branta terräng än slangdäck.

Du kommer att uppleva bättre cykelhantering och inbromsning, även i regn eller långa nedfarter.

Slanglösa däck är säkrare och effektivare för cykling på stigar.

5. Vi Behöver Mindre Rullmotstånd

Du kommer att uppleva mindre rullmotstånd om du cyklar tublös på din mountainbike.

Slanglösa lågtrycksdäck är idealiska för att minska rullmotståndet eftersom det finns så många hinder, som stenar och rötter när du åker terräng.

När däcket kommer på hinder deformeras det något vid kollisionen och håller dig i rullning.

Standarddäck skulle få dig att tryckas i sidled av stenar eller rötter och därmed hindra din körning framåt.

Vilka är Nackdelarna Med Slanglösa Däck?

Du kan förvänta dig att tubeless kommer att ha vissa nackdelar. Dessa nackdelar kanske inte är lika viktiga som fördelarna, men de är värda att nämnas.

1. De är Dyra

En stor nackdel med slanglösa däck är att de är dyrare än vanliga slangdäck. Du kan också behöva byta ut dina fälgar.

Detta bör dock inte avskräcka dig från att åka tubeless på din mountainbike. På sikt kommer tubeless att spara kostnader för punkteringsreparationer och inköp av nya innerslangar.

2. Slanglösa är Inte Lätta Att Montera

Att montera ett slanglöst däck på fälgen är inte lika lätt som att montera ett slanglöst däck. Faktum är att du bör söka hjälp av en professionell, annars kommer du att skada hela installationen.

Du måste se till att däcket sitter säkert längs med vulsten. Du bör inte försöka skada fälgarna om du inte har de nödvändiga kunskaperna.

3. Punkteringsproblem På Sidoväggen

En av de råa nerverna för ett slanglöst däck är dess sidoväggar. En punktering på sidoväggen kan vara katastrofal för ett slanglöst däck.

För tubtypen kommer du enkelt undan genom att byta tub. Om du får punktering i sidoväggen kan slanglösa däck bytas.

Ändå är sidoväggspunkteringar sällsynta nuförtiden eftersom de flesta tillverkare förstärker väggarna för att göra dem punkteringsbeständiga.

4. Faran För Fälgskador

Den andra bristen med att gå utan slang är risken att skada fälgen om du åker på luft med för lågt lufttryck. Även om vi sa att du kan åka med lågt tryck, är det fortfarande tillrådligt att följa tillverkarens riktlinjer för uppblåsningstryck.

Du kan skada fälgen genom att använda extremt låga tryck eftersom den kommer att slå hårt mot hinder.

Behöver Du En Speciell Fälg För Ett Slanglöst Däck?

Att inte behöva oroa sig för ofta punkterade däck är en stor lättnad för de flesta mountainbikecyklister. Jo, vi har pratat om slanglösa däck, men behöver du en speciell fälg för att du ska kunna köra slanglösa på en mountainbike?

Ja, precis som du måste få däck gjorda speciellt för slanglös användning, måste du skaffa slanglösa kompatibla fälgar.

Dessa fälgar är antingen försedda med fälglister eller fälgbäddar utan ekerhål. Överraskande nog kanske du inte har många alternativ om du skulle leta efter en kompatibel tubeless fälg. Du kan också bli förvirrad av terminologin.

Nästan synonymt kommer du att se termer som tubeless, tubeless-kompatibel och tubeless ready.

Däremot är de olika.

De slanglösa fälgarna är det ursprungliga MBT-däcket och de följer UST-standarderna. Dessa standarder följs inte av den tubeless-kompatibla eller tubeless-ready, men de fungerar bra.

De UST-kompatibla fälgarna är dyra och tunga. De flesta ryttare undviker dem.

Andra Vanliga Frågor

1. Blir Slanglösa Däck Platta?

Även om slanglösa däck också kan gå sönder, är det sällsynt att de gör det när systemet väl är på plats. Slemmet inuti ditt däck tätar små hål snabbt utan din uppmärksamhet och håller dig igång.

2. Kan Du Köra Slanglösa Däck Utan Tätningsmedel?

Ett slanglöst originaldäck som överensstämmer med UST-standarder kan köras utan tätningsmedel. Men för slanglösa och slanglösa däck bör du alltid använda slime för att göra dem lufttäta.

3. Vad är Livslängden För Tublös Tätning?

Slanglösa däcktätningsmedel kan hålla var som helst mellan 2 till 6 månader. Allt beror på temperaturen ute och hur många punkteringar du har haft. Det kommer också att bero på tjockleken på ditt däckhölje.

Det rekommenderas att du byter tätningsmedel minst var tredje månad, även om det inte har skett några större punkteringar.

4. Vad Kostar Det Att Konvertera Från Tubeless Till Tubeless?

En slanglös konverteringssats kostar ungefär. Du kan faktiskt sänka den kostnaden genom att köpa komponenterna separat.

Kostnaden för att konvertera din cykel kommer också att bero på om den har tubfärdiga hjul. Om din cykel inte har tubeless-kompatibla fälgar, måste du spendera mer på att köpa ett nytt hjulset.

5. Varför Använder Inte Proffsen Tubeless?

De flesta proffsen använder inte slanglösa däck på grund av de skakiga säkerhets- och användbarhetsstandarder som är förknippade med slanglösa däck. Alla tillverkare följer inte de internationella standarderna för fälgar och slanglösa däck.

Ändå kan professionella cyklister vara mer benägna att bli tublösa med UST:s inträde.