Varför Slår Min Växel I Mina Ekrar När Jag Cyklar? Förklarat!

Cyklister vill att deras cyklar ska vara som bäst. Det betyder inga roliga ljud. Så förståeligt nog oroar du dig när växeln skaver mot ekrarna. Men du måste fråga, varför slår min växel i mina ekrar?

Växeln träffar ofta ekrarna om dess hängare böjer sig efter ett hårt slag. Om så inte är fallet kan det bero på vingliga ekrar, feljusterade gränsskruvar eller felaktig kabelspänning.

Tja prata om alla dessa möjligheter och vad du kan göra för att fixa dem. Jag hoppas att du tycker att följande tips är användbara.

Du behöver trots allt både växeln och ekrarna för att din cykel ska fungera som bäst.

Varför Slår Min Växel I Mina Ekrar?

Här är några möjliga orsaker till att din växel gnuggar mot ekrarna:

1. Växlarhängaren Kan Vara Böjd

Växelspaken är den viktigaste eftersom den förhindrar skador på drivlinan.

Vanligtvis offrar den sig själv under en kraftig stöt som riktar sig mot drivlinan. Av den anledningen måste du byta ut hängaren direkt efter en träff.

En av riskerna med att inte byta växeln efter en krock är att den böjda växeln kan skava mot ekrarna.

Du behöver inte bara oroa dig för ekrarna, utan även den skadade växeln om detta händer.

Men, hur kollar man efter en böjd hängare?

Tja, om hängaren inte är rak kommer dess bur inte att vara i linje med cykelkedjan. Det går att räta ut galgen så länge den inte är böjd mer än några grader.

Men om du har en böjd som är för extrem, kan den användas för att byta ut växelhängaren .

Hur man hindrar bakväxeln från att träffa ekrarna om hängaren är böjd

Om växelhängaren är böjd är lösningen att räta ut den.

Så här fixar du en böjd växelhängare:

  • Ta bort hängaren

När du har bekräftat att växelhållaren är böjd, ta bort den. Men först, växla försiktigt in i det minsta drevet och sedan lossa (lossa) monteringsbultarna.

Ta sedan bort hängaren från cykeln.

  • Fixa hängaren

Du behöver ett verktyg för uppställning av hängare i denna process. Inriktningsverktyget ska sättas in i växelhållaren medurs.

Justera sedan hängarmarna till cykelhjulet vid klockan 6.

Efter det, vrid inriktningsverktyget till klockan 12.

Alternativt kan du räta ut hängaren med en skiftnyckel om du inte har ett inriktningsverktyg.

För att rikta in den böjda hängaren, dra åt nyckeln genom att placera den över växelhållaren.

  • Montera hängaren

Slutligen sätter du tillbaka växelhållaren som den var tidigare. Försök sedan att växla.

Om växeln inte längre träffar ekrarna betyder det att du precis har löst problemet. Om gnidningen kvarstår kan du överväga andra alternativ (beskrivs nedan).

2. Ekrarna Kan Vara Lösa

Det finns alltid en möjlighet att ekrarna kan lossna och röra sig mot växeln.

Det här problemet är vanligtvis lätt att diagnostisera eftersom du bara behöver plocka dem, en efter en, och identifiera de lösa. Lösa ekrar ger vanligtvis ett surrande ljud när de plockas.

Efter att ha identifierat de lösa ekrarna kan du justera dem med en ekernyckel .

Så här fixar du ekrarna på en cykel med en ekernyckel :

  • Fäst ekernyckeln på ekernippeln
  • Vrid skiftnyckeln moturs för att dra åt ekrarna
  • Om du har dragit åt ekrarna för mycket, försök att lossa dem genom att vrida ekrarna medurs.

Du kan också använda en nål-nos eller justerbar skiftnyckel om du inte har en ekernyckel.

3. Gränsskruvar Kan Vara Felaktigt Inställda

Om gränsskruvarna inte är i linje, är chansen stor att växeln skaver mot ekrarna.

Du måste också kontrollera deras inriktning och se till att de är korrekta.

Märk dig, gränsskruvarna är justeringsskruvarna på växellådan.

Observera att gränsskruvarna förhindrar att kedjan faller ner i ekrarna eller utsläppen.

Genom att dra åt gränsskruvarna kan du begränsa kedjans utåtgående rörelse samtidigt som du lossar på dem gör att cykelkedjan kan röra sig utåt.

Låt oss titta på de två gränsskruvarna och hur du kan justera dem.

a) Låggränsskruv (L-skruv)

Market L har en Low-Limit-skruv som stoppar växeln att röra sig mot dina ekrar.

När den är väljusterad låter skruven kedjan sätta sig i den största kugghjulet när man trampar utan att kedjan hoppar eller skaver mot ekrarna.

Du måste justera L-skruven:

  • Se först till att skruven inte är för långt utanför ekrarna eller rör sig in i dem.
  • Om så är fallet, byt till den minsta ringen/kugghjulet och tryck sedan in växeln (med tummen) i den största kugghjulet. Detta gör att den övre remskivan är i linje med den största kuggan.
  • För att dra åt remskivan, flytta L-skruven moturs tills den går förbi den största kugghjulet.
  • Om L-skruven är för hårt och du vill lossa den, överväg att byta till den näst största kugghjulet.
  • Tryck sedan in växeln med tummen i den största kugghjulet. Håll sedan i den tillfälligt medan du trampar.
  • För att kontrollera om kedjan hoppar, vrid den moturs ett kvarts varv. Du kan lossa L-skruven och vrida den moturs i ungefär ett kvarts varv tills den slutar hoppa.

b) High-Limit Screw (H-Screw)

Om du fortfarande inte lyckas efter att ha justerat gränsskruvarna, bör du kontrollera de övre gränsskruvarna och justera därefter.

Observera att H-skruven gör att din kedja smidigt kan flyttas in i kassettens minsta kugg utan att glida av och falla in i ramutsläppen.

Om den inte är bra inställd kan det gå fel med växeln.

Så här justerar du H-skruven när bakväxeln träffar ekrarna:

  • Växla till den minsta ringen på kassetten.
  • Om växeln inte växlar, lossa kabelspänningen
  • När kabelspänningen är lös, försök att flytta in i kassettens minsta ring igen medan du tittar på växelns övre remskiva position
  • Om remskivan är direkt under den minsta ringen är det för långt, så du bör vrida den övre gränsen medurs
  • Om remskivan är långt ut, vrid höggränsskruvarna medurs
  • Därefter trampar du på din cykel
  • Om gnidningsljudet fortfarande hörs, lossa H-skruven ett kvarts varv tills det tar stopp.

4. Växlarens Kabelspänning Kan Vara Felaktig

Ekrarna kan gnuggas mot växeln om spänningen på kabeln inte är korrekt justerad. Det kallas en kabelsträcka, även om det inte hänvisar till en sträckt växelkablar.

Det är vanligtvis ett problem med att växelkabeln sätter sig i sitt hölje. Du kan behöva dra åt den något för att säkerställa smidig växling.

Men hur justerar man kabelspänningen?

Tja, du måste använda trumjusteringen, som du hittar vid den punkt där växelkabeln går ut ur sitt hölje.

Tänk på att justeraren kan vridas medurs för att minska spänningen på bordet och vice versa för att öka spänningen.

Bonus Point Justera din växel

Vi har pratat om växelkabeln och gränsskruvarna, som du måste kontrollera och justera. Det finns mer i en växel än de två komponenterna.

Så ibland hjälper det att justera hela växeln. Kontrollera särskilt framväxeln och justera den därefter.

Hur korrigerar du en felinställd växel

För att fixa en felinriktad växel måste du justera om den.

Det här är ett inlägg som jag skrev om Justera framväxeln på en mountainbike . Det kan vara till hjälp.

Men om du inte är säker på hur du ska gå till väga eller inte har verktygen, ta din cykel till närmaste cykelverkstad.

Varför går mina cykelekrar sönder?

Är du orolig för att dina ekrar kan vara trasiga? Problem kunde inte orsakas av att växeln tryckte mot ekrarna.

Det kan bero på någon av dessa anledningar:

  • Ett osant hjul (trasig eller böjd fälg) Om så är fallet, överväg att trampa på hjulet, vilket du kan göra med ett lämpligt cykelställ .
  • Ekrarna har rost Rost kan försvaga ekrarna och göra dem mer känsliga för att gå sönder. Om dina ekrar är rostiga, överväg att byta ut dem.
  • Ekrarna har en låg kvalitet De kan lätt gå sönder om de inte är av rostfritt stål eller av låg kvalitet.
  • Du cyklar aggressivt Om du aggressivt cyklar på en cykel som inte är byggd för aggressiv cykling kan du lätt böja hjulet och krossa ekrarna.
  • Din kroppsvikt är större än cykelns hållkapacitet, det kan överbelasta hjulen och ekrarna.

Sammanfattningsvis, Varför Slår Min Växel I Mina Ekrar?

I huvudsak bör du kontrollera om det finns en böjd växel, lösa ekrar, felinriktad växelkabel eller feljusterade gränsskruvar. Någon av dessa orsaker kan indikera vad som är illamående på din växel eller ekrar eller båda.

Kom ihåg att när du väl vet orsaken är det lätt att komma på lösningen. Jag hoppas att ovanstående guide kommer att erbjuda er båda.