En Komplett Nybörjarguide Till Slanglösa Däck

Tubeless Däckguide: Allt Du Någonsin Velat Veta

Om du någonsin har varit ute på din cykel och punkterat för andra gången i samma åktur, med den skarpa insikten att du nu är ute ur innerslangen, då har du förmodligen undrat om du borde gå utan slang.

Traditionellt använt av mountainbikecyklister, det är en teknik som nu går över till grus, cyclocross och landsvägscyklar. Även om det fanns skräckhistorier om tätningsmedel som flyger överallt och slanglösa däck nästan omöjliga att montera på hjul, är denna teknik nu mer tillförlitlig.

I den här artikeln, definiera slanglösa däck väl , titta på fördelarna och nackdelarna med att använda dem och svara på några av de vanligaste frågorna om ämnet.

Vad är Slanglösa Däck?

Slanglösa däck är helt enkelt, däck som inte använder en innerslang.

Vad är egentligen ett slanglöst däck? Vad är skillnaden mellan dem och däck som använder slangar, och hur fungerar slanglösa däck?

Vid första anblicken skulle du bli förlåten för att tro att slanglösa cykeldäck ser väldigt lika ut som clincher-däck. Likheterna slutar vid slitbanorna och gummiblandningarna. För att ett slanglöst däck ska fungera måste det bilda en lufttät tätning mot hjulet.

Det finns två typer av fälgar: kroklösa och krokade. Det är viktigt att välja en som är tubeless-kompatibel annars kommer däcket inte att kunna bilda en tätning med fälgen.

Ventilerna finns kvar, precis som på clincher-däck. De fäster dock direkt på hjulets fälg eftersom det inte finns något innerslang att fästa dem på. Du måste också lägga till en vätska som kallas tätningsmedel när du installerar slanglösa däck.

Denna vätska hjälper till att täppa igen hål och punktera och hindrar däcket från att läcka luft, vilket i huvudsak tätar det. När detta har installerats kan däcket pumpas upp normalt.

För att hålla ditt däck uppblåst kräver slangdäck och clinchers en innerslang. Dessa kan användas på fälgar . De sätts på plats när kulan klickar på plats. Du kommer att kunna känna igen ljudet om du pumpar upp däcket och hör den traditionella smällen.

Det finns många anledningar till varför folk kan välja antingen beroende på deras cykel och typ av ridning. Senare i den här artikeln kommer vi att diskutera för- och nackdelar.

Viktig Terminologi För Slanglösa Däck

Som det mesta inom cykling finns det många termer som du kanske inte känner till!

Tätningsmedel

Det slanglösa däcktätningsmedlet är vätskan som går inuti däcket och mellan fälgen på hjulet. Det finns många typer av däcktätningsmedel. Var och en lovar att täta små punkteringar. Vissa kan använda en latex, som är utformad för att torka så snart den vidrör luften (dvs. ett punkteringshål.

Detta är den mest typiska typen av tätningsmedel, även om det finns något som kallas race tätningsmedel, som använder partiklar suspenderade inuti latexen, vilket gör att den torkar upp och täpper till punkteringen snabbare. Denna typ av slanglösa däcktätningsmedel har sina nackdelar. Det är dyrt och behöver fyllas på oftare.

Slanglös Ventil

Slanglösa däckventiler är monterade direkt på din cykels hjul, i motsats till slanganslutna ventiler. Ventilen bildar en lufttät tätning med däcket för att hindra luft från att läcka ut, och kärnan är vanligtvis borttagbar.

Du kan tillbehöra dessa ganska enkelt med många märken som nu erbjuder olika färger, samt ett val mellan Presta- och Schrader-ventiler.

Den mest populära typen av slanglösa däckventilskaft är dock i särklass Presta. Detta beror på att utsidan av ventilen är gängad, vilket innebär att det är lätt att använda en extern mutter för att dra åt mot hjulets fälgar, vilket ger en mer tätning. Presta-kärnor kommer också ofta som löstagbara, vilket gör det lättare för underhållsändamål.

Slanglös Fälgband

Slanglös fälgtejp är avgörande för att installera slanglösa däck, speciellt om hjulen bara är klara. Det är en lång remsa av tygmaterial som löper längs utsidan av hjulets fälgar för att täta utrymmet mellan däcket och underlaget.

Det blockerar ekrarna från att läcka tätningsmedel, och om du körde däck med innerslangar, stoppar det ekrarna från att slita sönder slangen och orsaka punkteringar.

Pärla

Vulsten är helt enkelt den del av däcket som greppar fälgen på hjulet och hjälper till att hålla det på plats när det väl har pumpats upp. Om du någonsin har satt ett däck på ett hjul och sedan pumpat upp det kommer du att bli bekant med ljudet som däcket gör när pärlan sitter på fälgen.

Fördelar Med Slanglösa Däck

Slanglösa däck är ett bra komplement till din cykel om de installeras korrekt och underhålls väl.

Till exempel kan slanglösa mountainbikedäck köras med mycket lägre lufttryck än de som använder innerslangar. Detta är en fördel. I huvudsak, ju lägre däcktrycket är, desto mer grepp har ditt däck.

Slanglösa däck kan bilda en bredare bas över hinder som stenar och rötter, och det betyder också att du är mycket mindre benägen att bli platt av vassa föremål.

Slanglösa landsvägsdäck kan köras med lägre tryck men landsvägscykling är inte lika öppen för lägre däcktryck än. Slanglösa feta cykeldäck blir också mer populära.

Dessutom, om att köra slanglösa däck innebär färre punkteringar, betyder det mindre tid att fixa dem vid sidan av vägen och (du gissade rätt) mer körning! Även om du punkterar går det att fortsätta rida.

När allt kommer omkring är hela poängen med slanglösa däck att tätningsmedlet kan täta små punkteringshål. Därför är det mindre sannolikt att köra slanglösa däck innebär att en punktering avslutar din åktur.

Slanglösa Däck: Nackdelarna

Naturligtvis finns det några potentiella nackdelar med att använda och installera slanglösa däck också.

För det första kan de vara röriga eller tidskrävande att installera. Vi har alla sett videorna där tätningsmedlet kommer överallt och blir fel! Detta är innan du ens har försökt montera däcket på fälgen.

De är åtdragna för att täta fälgen. Men ibland kan det vara svårt att få dem att sitta ordentligt.

Detsamma gäller för att få bort däcken från fälgarna. Säg att du cyklar och du får en punktering som är för stor för att tätningsmassan ska sätta igen, du kan inte fortsätta cykla med ett punkterat däck. Du bör istället göra som förare av slangdäck och sätta in en innerslang (och en däckplugg) för att pumpa upp däcket igen.

För att framgångsrikt kunna installera slanglösa däck kan du behöva Thors tumstyrka.

Det kan vara svårt att få dem från hjulen. Då behöver du ta itu med eventuellt tätningsmedel som kan ha varit inuti däcket när det dras av fälgen.

Detta är ämnet för tätningsmedel. Den ska toppas en gång i månaden beroende på hur ofta du rider och om den koagulerar. Om du injicerar tätningsmedlet genom ventilkärnan är det inte så knepigt, men det är bra att kontrollera det gamla tätningsmedlets skick genom att ta av däcket helt innan du fyller på eller byter ut det.

Slutligen är slanglösa däck i allmänhet billigare att köpa. Däcken är dyrare att tillverka och täta, liksom för att de kräver mer arbetskraft.

Vem Kommer Att Dra Mest Nytta Av Slanglösa Däck?

Slanglösa däck är mer fördelaktiga för förare som cyklar offroad.

Slanglösa däck är bra på mountainbikes och gruscyklar, särskilt eftersom de låter dig köra lägre däcktryck, vilket i sin tur kan förbättra rullmotståndet. Detta är användbart för personer som vill köra saker som slanglösa smutscykeldäck eller andra slanglösa mountainbike däck på sina cyklar eftersom det kan förbättra greppet eftersom det finns mer kontakt med underlaget du cyklar på vid lägre däcktryck.

Det finns landsvägsåkare som åker slanglösa däck. Dessa proffs brukar dock använda ömtåligare eller tunnväggiga däck för bästa rullmotstånd, men saknar punkteringsskydd.

Tubeless-kompatibel Vs. Tubeless Ready Vad är Skillnaden?

Tubeless-ready eller tubeless-kompatibel betyder i princip att däcket, eller fälgen beroende på komponenten, kan acceptera tubeless-teknik.

Hjulfälgar säljs vanligtvis i två typer: Uniform System Tubless (UST) och tubeless-ready. UST betyder att det inte finns några hål i fälgen förutom kärnhålet. Du behöver inte använda fälgtejp för att täta mot läckage. Detta är en sällsynt beteckning. Mycket få moderna däck eller hjul säljs med UST-märket.

Tubeless-ready hjul är standardhjul som har hål i fälgarna som gör det lättare att komma åt ekrarna. Dessa hjul kan användas med slanglösa system genom att installera slanglösa fälgband. Tätningsmedel får inte appliceras på dessa fälgar. Det som gör fälgen tubeless redo är pärllåsdesignen som hjälper till att säkra det slanglösa däcket på fälgen när det har pumpats upp.

Hur Reparerar Man Ett Slanglöst Däck?

Det finns flera sätt att reparera slanglösa däck, beroende på orsaken till skadan.

En slanglös däckreparationssats kommer att räcka långt för att få dig hem på en tur, och detta inkluderar vanligtvis en slanglös däckplugg som är något du sticker in i revan i däcket för att täta punkteringen.

Du kan behöva ett plåster om ditt däck inte tätar ordentligt och blåser upp korrekt efter att ha använt en slanglös plugg.

Detta liknar hur du skulle lappa ett däck som använder en innerslang. Du kan välja mellan antingen självhäftande eller limplåster för dina däckplåster. Dessa är de enklaste att använda eftersom du helt enkelt kan dra av limmet som ett klistermärke och fästa det på däcket.

Limplåstren behöver lite mer omsorg och uppmärksamhet och kräver användning av lim för att fästa plåstret på däcket.

Dessa metoder kommer i allmänhet att fungera på punkteringar eller revor i däcket som inte är för allvarliga. Men om inget av ovanstående fungerar, kanske du måste ta ut ditt sysats och reparera däcket på det sättet.

Hur Man Installerar Ett Slanglöst Däck Smärtfritt?

Du kanske har hört talas om hur svårt detta kan vara, men förklara väl hur man installerar slanglösa däck smärtfritt.

Se först till att dina slanglösa fälgar är täckta med fälgtejp. Detta kommer att vara barriären som håller allt lufttätt så se till att det sitter säkert! Gå runt fälgen och se till att det inte finns några kanter som sticker upp eller någonstans du tror att luft kan läcka ifrån.

Efter att tejpen har säkrats kan du montera den andra halvan av däcket. Placera ena sidan av däcket längs vulsten. För att hjälpa pärlan att passa kan du blåsa upp en innerslang som ligger runt. Ta sedan bort tuben om du har använt en.

Du måste nu installera den slanglösa valen. De är monterade direkt på hjulets fälg. Om du ska injicera tätningsmedlet genom ventilkärnan, är det nu dags att ta bort kärnan.

Du kan också hälla tätningsmedlet i botten av ditt däck, tryck sedan på den motsatta sidan av däcket på din fälg och placera pärlan.

Sprid ut tätningsmedlet på däcket genom att rotera hjulet och flytta runt det tills det sitter på plats. Äntligen kan du pumpa upp däcket för att kontrollera att allt är lufttätt och att din slanglösa installation är klar!

FAQ

Hur pumpar man upp ett däck utan slang?

Att pumpa upp ett slanglöst däck kräver inte en speciell slanglös däckpump, även om en högvolympump eller en kompressor verkligen skulle hjälpa. Så länge pumpen du har för närvarande har rätt passform (Schrader eller Presta beroende på din ventilkärna), så kommer det att gå bra. Fäst pumpen som du skulle för en däckslang och pumpa upp den!

Hur installerar man slanglösa däck?

Du behöver en slanglös-färdig däckfälg, tejp och tätningsmedel för att installera slanglösa däck. Först måste du placera vulsten på ena sidan av däcket, installera ventilen och hälla tätningsmedlet. Efter det sätter du pärlan på andra sidan av däcket och använder en pump med hög volym för att pumpa upp den.

Vad är ett slanglöst däck?

Ett slanglöst däck är ett däck som inte kräver en innerslang för att hålla sig uppblåst. Den har en lufttät tätning mellan fälg och däck, samt tätningsmedel som fyller ut eventuella punkteringar. Även om det från början var populärt på mountainbikes, är det nu ett föredraget val för grus- och landsvägscykling.

Går det att sätta en slang i ett däck som inte är slanglöst?

Ja, du kan sätta en slang i ett slanglöst däck. Det kommer att vara svårare att göra det än ett icke-slanglöst däck, men det är fortfarande möjligt och kan användas som backup om tätningsmassan inte täpper till en punktering under körningen.

Du kan också använda en slang för att hjälpa dig att installera ett slanglöst däck.

Hur sätter du ett slanglöst däck

Du kan placera ett slanglöst däck på samma sätt som ett icke slanglöst däck. När du monterar det slanglösa däcket, tryck ena sidan mot fälgen. Sätt sedan in ett rör för att stödja den första sidan. Eller testa att installera den andra sidan.

När du har pumpat upp däcket kommer du att höra det distinkta ljudet av att ditt däck sitter. Observera att du inte behöver en specifik cykelpump för slanglösa däck så länge din nuvarande har rätt ventilmontering, det kommer att fungera!

Hur lägger jag till tätningsmedel till slanglösa däck

Du kan antingen lägga till tätningsmedel i en spruta genom ventilen (med ventilkärnan borttagen), eller så kan du hälla den i däckets bas innan du installerar den helt. En spruta kan vara mindre rörig, och du kan tillsätta tätningsmedel i däcket utan att behöva ta av den.

Hur fixar man ett slanglöst cykeldäck?

Det finns flera sätt på vilka du kan fixa ett slanglöst cykeldäck. Några av de mest populära sätten är att använda en slanglös däckplugg, en däcksko eller lapp eller att sy däcket. Du kan antingen sätta in en slang eller byta ut hela däcket.

Hur ofta ska man tillsätta tätningsmedel till slanglösa däck?

Du bör lägga till tätningsmedel till dina slanglösa däck varannan månad, eller mer beroende på om du har fått punktering. För att säkerställa att ditt tätningsmedel inte har koagulerat bör du kontrollera dina däcks skick med jämna mellanrum.

Hur tar man bort ett däck utan slang?

Att ta bort ett slanglöst däck följer samma process som att ta bort ett icke slanglöst däck. Töm däcket och ta bort vulsten från ena sidan. Ta sedan bort tätningsmedlet från den andra sidan.